Het tijdschrift Handwerken zonder Grenzen verscheen voor het eerst in 1978, en bij die eerste nummers zaten destijds wat extraatjes. Bij het toevoegen van deze eerste tijdschriften op mijn shop kwam ik een leuke bijlage tegen uit nummer 3: een uitneembaar patronen-voorbeeld met drie kruissteekpatronen op iets groter dan A4-formaat. De leuke foto op dit kleine boekje deed me aan een paar andere foto’s denken, die ik bij mijn bezoek aan het Rijksmuseum maakte. Daar bewonderde ik een paar schilderijen van Adriaen Coorte. Zijn schilderijen uit de 17e eeuw zijn zo beroemd, dat ze ook op het programma-boekje waren aangegeven. Dan weet je als toerist waar je naar op zoek moet gaan. Coorte schilderde bij voorkeur eenvoudige stillevens op klein formaat. Zijn Kruisbessen en Aardbeien zijn beroemd. Hij portretteerde de vruchten met de precisie van een natuurwetenschapper. Hij schilderde ze zo, dat het lijkt of hij het wezen van de vrucht wilde doorgronden. Zijn kracht lag in het weergeven van enkele felverlichte voorwerpen tegen een donkere achtergrond. Deze foto’s maakte ik toen we deze zomer het Rijksmuseum bezochten:
Nu wilde ik dus – net als Coorte – ook wat uitlichten: namelijk de mooie patronen-bijlage van het oude tijdschrift uit 1978. De kunst is inderdaad om je object goed te laten uitkomen tegen een lichte of donkere achtergrond. Vanaf het begin van de geschiedenis van Handwerken zonder Grenzen, hebben zij die kunst ook volop beheerst. Het tijdschrift heeft altijd hele mooie foto’s geplaatst, die voor die tijd wel vooruitstrevend waren.
Ik plaats nog één keer die prachtige aardbeien-foto. Ik wist in het museum niet dat ik deze foto nog eens zou gebruiken, maar net als vele anderen vind ik die aardbeien zò mooi geschilderd! En je kunt ze dus ook borduren…
Dit is de link naar het nummer van Handwerken zonder Grenzen, waarbij deze patronen als bijlage zitten: 1978-3